Annoncering
For at overholde vores DSA-forpligtelser vil vi informere brugerne, når en annonce vises på vores websted, ved tydeligt og fremtrædende at mærke den som sponsoreret eller promoveret. Vi vil også identificere, på hvis vegne annoncen er blevet placeret, hvem der har betalt for den, og de vigtigste parametre, der bruges til at bestemme modtagere. For yderligere oplysninger om vores annoncering kan du læse vores annonceringspolitik.
Gennemsigtighedsrapportering
KAYAK har udarbejdet en gennemsigtighedsrapport for at overholde sine DSA-forpligtelser. Denne rapport giver indsigt i de aktiviteter omkring moderering af indhold, som vi har udført i løbet af rapporteringsperioden, herunder mængden og arten af indhold, der er fjernet fra vores platform. Rapporten kan downloades her.
Vores anbefalingssystemer
Sådan anbefaler vi indhold og viser resultater.
Vi bruger anbefalingssystemer på vores websites til at hjælpe dig med at finde indhold, som vi tror, du vil synes om, ved at vægte faktorer såsom, hvor vi tror, du er (baseret på dit valgte sprog, din valgte valuta, IP-adresse eller den hjemmelufthavn, du har angivet), hvad du fortæller os i søgeformularen (afrejselufthavn, destination, datoer, antal gæster osv.), prisen på tilbud og populariteten af destinationer eller tilbud, og nogle gange vores forventede indtægter. Hver faktor kan være mere (eller mindre) vigtig i forskellige tilfælde, afhængigt af hvad vi mener har størst potentiale for at generere indhold, der er relevant for dig.
På vores landingssider finder du for eksempel en række anbefalingssystemer, herunder:
- “Sammenlign med KAYAK”: Andre sider, du kan bruge til at søge efter rejser, anbefalet baseret på rejsens oprindelse/destination og forventet omsætning for os.
- “Udforsk verden fra”: Destinationer, du måske gerne vil rejse til fra din nuværende placering, baseret på din hjemme- eller afrejselufthavn, søgedatoer, priser på flyrejser til destinationerne og deres popularitet.
- “Hop på, hop af”: Destinationer, du kan flyve direkte til, baseret på din hjemme- eller afrejselufthavn, direkte ruter, der er tilgængelige derfra i den næste måned, og disse destinationers popularitet.
- “Overnatninger i nærheden af dig”: Billig indkvartering i dit område eller på din destination.
- “Udforsk en række forskellige overnatningssteder”: Indkvartering i dit område eller på din destination grupperet efter typer af overnatning.
- “Favorithoteller over hele verden”: Hoteller, du måske har lyst til at besøge, der hentes på skift fra en manuelt udvalgt liste.
- “Kør omkring i”: Billige lejebiler grupperet efter bilkategorier baseret på din søgte destination og dine datoer.
- “Din ønskeliste begynder her”: Destinationer, du måske vil gemme på din ønskeliste, baseret på din hjemme- eller afrejselufthavn og populære destinationer at rejse til derfra.
- “Explore” giver dig mulighed for at søge efter flydestinationer efter budget og varighed, som standard baseret på billige tilbud fundet af andre brugere og rangeret efter pris.
“KAYAK-assistenten” giver dig mulighed for at bruge AI til at spørge efter fly, der matcher bestemte kriterier. Den vil matche den fritekst, du har indtastet, med tilgængelige filtre og anvende disse filtre.
“Anbefalede filtre” vil give dig personligt anbefalede filtre baseret på din tidligere brugeradfærd og/eller konteksten for de steder, der søges efter, samt dine søgeparametre (f.eks. datoer, antal passagerer, billetklasse). Dette kan også omfatte populære filtre for et givet sted baseret på brugen på vores websites, da vi mener, at brugerne måske ønsker at genbruge visse filtre baseret på deres præferencer på tværs af flere søgninger inden for et brancheområde.
Vores søgeresultater for rejser er også et anbefalingssystem, så tjek alternativerne for rangeringen for hver kategori nedenfor:
Fly
Bedst
Et billigt tilbud er ikke nødvendigvis det bedste. Som standard rangeres fly ud fra at give dig det bedste kompromis mellem pris og bekvemmelighed, baseret på faktorer som flyrejsens varighed, pris, afstand mellem afrejseslufthavn og destination, antal rejsende og hvordan du startede din søgning, samtidig med at der anvendes en strategi for mangfoldighed i resultaterne for at give dig en række mulige flyselskaber og tidspunkter på dagen. Faktorernes relative betydning er specifik for hvert sæt af søgeresultater, f.eks. vil prisen være mindre relevant, hvis den billigste flyvning kun er en anelse billigere, men meget længere end den hurtigste flyvning. Vi mener, at disse parametre og deres vægtning bidrager til at vise mere relevante søgeresultater til brugerne, da besparelserne på den billigste flyvning muligvis ikke retfærdiggør de besvær, der følger med, såsom en lang mellemlanding.
Af og til vil den samme flyrejse være tilgængelig på flere udbyderes sider. Vi fremhæver den billigste udbyder, og rækkefølgen af de andre bookingmuligheder vil hovedsageligt være baseret på klikrate og omkostninger pr. klik. I tilfælde af, at flere bookingmuligheder har den samme pris for den samme flyrejse, vil rækkefølgen af bookingmulighederne hovedsageligt være baseret på klikrate og omkostninger pr. klik. Nogle gange vurderer vi også kvaliteten af den service, du får fra en udbyders website. Vi fremhæver ting som en udbyders booking- eller bagagegebyrer, så du har den samlede pris, når du sammenligner dine muligheder. Og hvis en udbyder ikke er åben omkring sine gebyrer og dermed gør sine priser mindre tydelige, anbefaler vi dem som udgangspunkt ikke.
Vi viser tilbud fra mange forskellige kilder, herunder flyselskaber, rejsesøgemaskiner, globale distributionssystemer, rejseadministrationsselskaber og online rejsebureauer, men vores resultater afspejler måske ikke altid alle tilgængelige tilbud.
Billigst
Leder du efter den laveste pris? Det kan vi hjælpe med. Du kan sortere tilbuddene efter pris, og få hurtig adgang til de billigste tilbud.
Af og til vil det samme tilbud være tilgængeligt på flere udbyderes sider. Priserne vises i en oversigt, men vi fremhæver én hovedudbyder baseret på faktorer såsom popularitet eller vurderinger. Udbydere kan også være fremhævede, hvis de betaler mere for de klik, de får.
Overnatning (hoteller og andre overnatningsmuligheder)
Anbefalet
Vi benytter interne algoritmer til at rangere ejendomssøgeresultater og til at sortere udbydere af bookingmuligheder i et givent ejendomssøgeresultat. For at holde det visuelt enkelt, runder vi altid prisen op til det nærmeste hele tal.
For rangering af ejendomsresultaterne: som standard rangordnes resultaterne efter vores algoritme “anbefalede”, som er baseret på nogle få hovedparametre: pris, gæstevurderinger og popularitet (målt i klik). Den relative betydning af parametrene er specifik for hvert sæt søgeresultater, f.eks. vil prisen være mindre relevant, hvis prisforskellen er meget lille. Vi tager også højde for det gennemsnitlige indtægtspotentiale for os fra hvert hotelresultat. Vi mener, at disse parametre prioriterer de mest relevante resultater for brugerne, samtidig med at de forbedrer vores indtægter. Vi bruger supplerende parametre såsom afstanden fra byens centrum og antallet af stjerner, som vi anser for mindre relevante og derfor vægter mindre. Derudover kan du sortere resultaterne efter pris, hotelklasse, gæstevurdering og afstand (fra destinationen i din søgning).
Af og til vil det samme tilbud være tilgængeligt på flere udbyderes sider. Vi fremhæver én primær udbyder baseret på faktorer som udbyderens pris sammenlignet med den billigste enkeltstående pris og det gennemsnitlige indtægtspotentiale for os fra hvert hotelresultat, dvs. at et tilbud kan blive rangeret højere, hvis vores forventede vederlag er højere, men ikke hvis det er væsentligt dyrere end de andre tilbud. Vores algoritmer kan skjule et eller flere tilbud, hvis de ikke er de enkeltstående billigste, og de påvirker vores eller vores partners indtægtsgenerering. Vi mener, at disse parametre giver en balance mellem resultaternes relevans for brugerne og forbedringen af vores indtægter. Hvis det enkeltstående billigste tilbud på et hotel ikke vises over knappen “Se tilbud” eller “Vælg”, kan du se det ved at kigge efter den pris, der er fremhævet med grønt. Rækkefølgen favoriserer bonustilbud, hvis brugeren er logget ind.
Pris
Leder du efter den laveste pris? Det kan vi hjælpe med. Du kan sortere tilbuddene efter pris, og få hurtig adgang til de billigste og/eller dyreste tilbud – det er din rejse, så det er op til dig.
Billeje
Vores anbefaling
Sorteringen “vores anbefaling” for billeje prioriteres hovedsageligt efter pris, indtægtspotentiale for os, generel klikpopularitet og populariteten for de forskellige bilklasser på hvert afhentningsted (f.eks. “SUV’er er mere populære end normalt på dette afhentningssted”). I nogle regioner tager vi også højde for gæstevurderingen for hvert udlejningsbureau og/eller tilbudsudbyderne. Faktorens relative betydning er specifik for hvert sæt af søgeresultater.
Af og til vil det samme tilbud være tilgængeligt på flere udbyderes sider. Vi fremhæver én primær udbyder baseret på faktorer som kundepopularitet eller -vurderinger. Udbydere kan også blive fremhævet, hvis de betaler mere for de klik, de får. Vores algoritmer kan skjule et eller flere tilbud, hvis de ikke er de billigste, og de påvirker vores eller vores partners indtægtsgenerering. Vi mener, at disse parametre giver en balance mellem resultaternes relevans for brugerne og forbedringen af vores indtægter. Hvis det billigste tilbud på en bil ikke vises over knappen “Se tilbud” eller “Vælg”, kan du se det ved at kigge efter den pris, der er fremhævet med grønt.
Pakkerejser
Anbefalet
Standardsorteringen “Anbefalet” for resultaterne af pakkerejserne er hovedsageligt baseret på prisen, hotellets gæstevurdering og dets popularitet (målt i antal klik). Vi tager også højde for det gennemsnitlige indtægtspotentiale for os fra hvert feriepakkeresultat. Vi mener, at disse parametre prioriterer de mest relevante resultater for brugerne, samtidig med at de forbedrer vores indtægter. Når det gælder feriepakker, lister vi vores resultater baseret på en intern algoritme, der balancerer priserne og vores indtægtspotentiale for de viste resultater.
Tog og bus
Afgangstidspunkt
Vi har sorteret resultaterne for tog og busser efter afgangstidspunkt for at gøre det nemmere at finde en rute, der passer til din tidsplan.
Billigst
Leder du efter den laveste pris? Du kan sortere tilbuddene efter pris, og få hurtig adgang til de billigste tilbud.
Vores tog- og buspriser inkluderer obligatoriske skatter og afgifter afhængig af lokation. Tjek, om der er yderligere gebyrer. Nogle partnere kan opkræve ekstra for service, bagage eller for visse betalingsmetoder.
Sådan får vi priserne.
Vi søger på tværs af hundredvis af rejse-, flyselskabs-, hotel- og biludlejningssider på samme tid. Vi stræber altid efter at vise de mest nøjagtige og aktuelle oplysninger, men der kan opstå unøjagtigheder. Nogle gange skyldes det, at udbyderens website ikke opdaterer deres beholdning hos os, at den ikke har forbindelse til vores website, eller at en anden rejsende allerede har booket dette tilbud. Sidstnævnte kan nogle gange ske, fordi vi lagrer resultater for at holde websitets hastighed oppe, så du ikke oplever ventetid. Hvis du og en anden rejsende f.eks. starter den samme søgning inden for det samme minut, vil vi højst sandsynligt vise jer begge de samme resultater. Som minimum skal vores udbyderes websites give os en opdateret prisopgørelse hver 24. time. Selvom vi søger på så mange websites som muligt, kan vi ikke søge på dem alle. Der er også tilfælde, hvor vi ikke viser resultaterne fra visse udbydere af tekniske eller kommercielle grunde, eller fordi vi kan se, at de har en negativ indvirkning på kundetilfredsheden.
Sådan får vi anmeldelser og modererer indhold.
Anmeldelser vises på vores side på flere forskellige måder. Vi viser anmeldelser og gæstevurderinger fra andre kendte rejsesites. Vi viser også anmeldelser fra brugere, der har foretaget en booking gennem vores platform, mens de er logget ind, eller som har indsendt deres rejseplan til os (læs mere om Trips her).
På vores website indsamler og viser vi anmeldelser på et par forskellige måder.
For flyrejser og billeje viser vi anmeldelser indsamlet direkte fra vores kunder, der har en bekræftet booking, mens vi for overnatninger viser anmeldelser fra både vores kunder og partnerwebsites. For anmeldelser indsamlet direkte fra vores kunder er det kun brugere, der har en konto hos os og accepterer at modtage e-mails fra os, der bliver kontaktet og bedt om at give en anmeldelse. Kunderne kan også skrive anmeldelser direkte på vores Trips-platform.
Kunden bliver først kontaktet, når reservationen er gennemført, hvilket sikrer, at vores anmeldelser indeholder førstehåndsviden og afspejler kundens personlige oplevelse. For flyrejser og billeje vælger brugeren en vurdering fra “ringe” til “enestående”. Vi konverterer derefter vurderingen til en talværdi på en skala fra 1 til 10 og vedhæfter den til en kvalitativ anmeldelse (hvis sådan en er blevet skrevet) for at lette sammenligning og evaluering. Vores metode eliminerer falske anmeldelser eller anbefalinger på sociale medier og er i stedet baseret på rigtige anmeldelser givet af verificerede kunder. For anmeldelser af overnatninger beregnes vores score ved at finde gennemsnittet af de anmeldelser, som vi indsamler, og de anmeldelser, som vores partnere indsamler.
Alle anmeldelser offentliggøres efter en automatisk kontrol af upassende sprogbrug. Uanset om de er positive eller negative, viser vi ikke eller fjerner anmeldelser, der overtræder vores retningslinjer eller vilkår for anmeldelsesudbydere, i lighed med vores brugervilkår, herunder anmeldelser, der indeholder eller henviser til (blandt andet):
- Ulovlige aktiviteter;
- Personlige eller følsomme oplysninger;
- Skældsord, seksuelle referencer, hadefuld tale, diskriminerende bemærkninger, trusler osv.
- Imitation;
- Kommentarer, der ikke er relateret til emnet eller den tilsigtede brug af vores website, herunder kommentarer, der vedrører bookingoplevelsen i stedet for den relevante rejseoplevelse;
- Spam og falsk indhold.
Og for at sikre, at anmeldelserne stadig er relevante, stopper vi muligvis med at vise anmeldelser, når de er tre år gamle, eller hvis der er sket et ejerskifte eller en anden større ændring såsom en renovering.
Vi kan også bede brugerne om at indsende rejsetips. Disse tips evalueres automatisk og vil ikke blive offentliggjort, hvis de ikke anses for at være tilstrækkeligt nyttige.
Fjernelse af indhold
Vi fjerner også ulovligt indhold og anmeldelser, der ikke overholder ovenstående, efter manuel gennemgang af vores indholdsovervågningsteam på baggrund af en meddelelse, der er sendt til os via feedbackformularen.
KAYAK prioriterer anmodninger fra pålidelige indberettere i overensstemmelse med EU’s lov om digitale tjenester. Som pålidelig indberetter spiller du en vigtig rolle i at identificere ulovligt indhold på vores platform, og vi værdsætter din ekspertise i at opdage og identificere indhold, der ikke er tilladt på vores platform. Hvis du er udpeget af en Digital Services Coordinator og gerne vil underrette os om ulovligt indhold, bedes du udfylde feedbackformularen.
Anke en moderationsbeslutning
Hvis vores beslutning om at fjerne indhold kan appelleres i henhold til artikel 20 i forordning (EU) 2022/2065, vil vi give en begrundelse for vores beslutning og oplysninger om, hvordan man indgiver en klage over beslutningen. Alle klager vil blive gennemgået manuelt af vores indholdsmodereringsteam i forhold til vores retningslinjer for indhold, og resultatet af gennemgangen vil blive meddelt klageren.
Hvis det viser sig, at en modtager af tjenesten ofte indleverer åbenlyst ulovligt indhold, eller hvis nogen ofte indsender meddelelser eller klager, der er åbenbart ubegrundede som beskrevet i artikel 23 i DSA, vil vi gennemgå sagen i overensstemmelse med artikel 23, stk. 3, i DSA, og hvis den gentagne overtrædelse bekræftes, vil vi henholdsvis udstede en advarsel til den pågældende person og suspendere vedkommende efter en forudgående advarsel. På nuværende tidspunkt forudser vi ikke sådanne tilfælde og vil give eksempler på de fakta og omstændigheder, som vi tager i betragtning, når vi vurderer, om en bestemt adfærd udgør misbrug samt varigheden af suspenderingen, hvis og når vi ser sådanne tilfælde.
Intellektuel ejendomsret, privatlivets fred og fortrolige data
Vi respekterer intellektuelle ejendomsrettigheder og forventer, at vores brugere og partnere gør det samme. Vores politik er at:
- Gennemgå sager om anmeldt krænkelse af intellektuel ejendomsret og handle for at fjerne tilfælde af krænkende eller formodet krænkende indhold.
- Deaktivere konti eller på anden måde begrænse adgangen til brugere, der gentagne gange krænker andres intellektuelle ejendomsrettigheder.
Privatliv og andre fortrolige data
I overensstemmelse med vores Privatlivspolitik tager vi vores forpligtelser vedrørende privatlivets fred og databeskyttelse alvorligt.
Vi tillader ikke indhold, der kan udgøre en øget risiko for vores gæsters og andre datasubjekters privatliv. For eksempel deler brugere eller partnere fejlagtigt personlige data om andre personer, herunder men ikke begrænset til følsomme eller særlige kategorier af personlige data, kreditkortnumre, nationale identifikationsnumre, kørekort, andre licensnumre, adresser eller andre oplysninger, der ikke er offentligt tilgængelige. Denne politik kan også gælde for hotelpersonalets navne.
Svindel og bedrageri
Vi tolererer ikke indhold, der har til formål at snyde, bedrage eller mislede andre for økonomisk vindings skyld. Vi fjerner phishing-links, malware, kendt eller mistænkt svindelindhold og bedragerisk indhold og begrænser permanent konti for kendte svindlere eller bedragere.
Juridisk repræsentant og kontaktperson
Vi har udpeget Momondo A/A, Farvergade 10, 1463 København K, Danmark, CVR DK 20181397 som vores juridiske repræsentant. Du kan kontakte repræsentanten på feedback@momondo.com
Antallet af besøgende
I overensstemmelse med vores forpligtelser i henhold til EU’s lov om digitale tjenester vurderer vi, at det gennemsnitlige antal månedlige modtagere* af vores tjenester (herunder KAYAK, momondo, HotelsCombined, SWOODOO, checkfelix, Cheapflights, roomsearch) i EU fra 1. august 2024 til og med 16. februar 2025 er langt under 45 millioner.
Dette er kun et estimat baseret på de data, som KAYAK har til rådighed på nuværende tidspunkt, og den begrænsede vejledning i DSA. Dette estimat skal offentliggøres i henhold til DSA og må ikke bruges til andre formål. De metoder, der bruges til at estimere gennemsnitlige månedlige modtagere som defineret i DSA, kræver betydelig vurdering og designinput, er underlagt data og andre begrænsninger og er i sagens natur underlagt statistiske afvigelser og usikkerheder. Dette estimat kan blive op- eller nedjusteret, efterhånden som KAYAK forfiner sin tilgang og som reaktion på Europa-Kommissionens offentliggørelse af metodologi.
Se venligst Booking Holdings Inc. investor relationer for målinger, som vi anser for at være relevante for KAYAKs forretning.
* “tjenestemodtager” defineres i DSA som “enhver fysisk eller juridisk person, der bruger en formidlingstjeneste, især til at søge information og gøre den tilgængelig”. Dette kræver, at brugere, for hvilke oplysninger er vist gennem vores tjeneste, medregnes, selvom denne bruger ikke gennemførte en transaktion.